OTVORENJE IZLOŽBE 3. SRPNJA

GRADSKI MUZEJ NOVA GRADIŠKA: IGOR ČABRAJA-GRAFIKE

Sadržaj jest stvarnost, izvorni materijal jest bila fotografija, koja je u međuvremenu, promijenivši medij, promijenila i sadržaj, postala je slika stvarnosti. Ili, recimo, ono kako grafika vidi stvarnost, što se događa kada se ona prebaci na ploču, pa zatim akvatintom otisne na papir. Ili, drugim riječima, kada se stvarnost pretvori u svojevrstan binarni kod, kada tehnologija izrade izbriše nijanse između crnog i bijelog, tada se ona ogoli na svoju strukturu, postaje njen uzorak.

Slijedeća karakteristika grafičkog medija jest umnožavanje. U tri predložena primjera Čabraja dimenziju multiplikacije koristi konceptualno, kao izvedbenu polugu u proizvodnji sadržaja. Kao da otvara lepezu različitih primjena posredovanja prelasku iz jednog medija u drugi temeljem umnožavanja. Pa će tako uobičajenu vizuru nebodera ostvariti ponavljanjem istog uzorka, jednog para balkona. Koji svojim elementima, okruglom satelitskom antenom i pravokutnim klima uređajem istodobno definiraju i stvarnost i postaju grafički elementi u izgradnji njena portreta. Pri čemu upravo zahvaljujući umnožavanju takav neboder postaje i metaforička slika društva. 

U drugom slučaju, panoramskom prikazu planinskog masiva na Marsu, osim što se vertikala društva promijenila u horizontalu prostora, a gro plan lokalnog proširio na total vanzemaljskog, umnožavanjem se ne rješava motiv, nego nasuprot tome, svi su elementi ove mozaične slike međusobno različiti, tek fizičkim slaganjem jednog kraj drugog proizvode jedan prizor. Vrlo je složena izrada petnaest segmenta istog prizora i njihova `montaža` u cjelinu, no svaki od njih ima i svoj osobni potpis - neki višak ili karakteristiku što mu otisak nužno daje, dodatnu izmaglicu na nebu ili tamnu liniju na dnu. Pojedinačno autentični, zajedno kao da proizvode neku mrežu, meridijansku ili slično, kroz koju gledamo. A zapravo gledamo kroz grafičku mrežu, nužnu da bi se panoramski prikaz uopće i mogao ostvariti.

Krenuvši od lokalnog, prešavši preko planetarnog, logično je da ćemo završiti u individualnom. (Ili će taj redoslijed postav promijeniti?) Četiri uspravne grafike B2 formata gotovo su posve crne. Može ih se shvatiti i kao predstavnike žanra u kojem se boduje dubina crnila. Pa, iako će autor izraziti svoju sumnju u dovoljnu dubinu crnila na jednom od četiri aduta, kritičar će to shvatiti kao pecanje komplimenta: izlazak u arenu dubine crnila, platformu na kojoj se grafičar dokazuje, Čabraja je riješio visokim postavljanjem letvice standarda crnog. Naizgled isti, četiri svemira u sredini imaju četiri različita meteora ili asteroida. Planete nisu, to je jasno. Rješavanje žanrovska zadatka na razini medija, kao narativ uzima žanrovsku dimenziju na osobnoj razini: četiri asteroida ilustriraju četiri knjige koje nije pročitao. A dobro znamo da svaka ima svoj svemir.

                      

                                                                                                                                      Boris Greiner

 

Životopis

Igor Čabraja rođen je 23. travnja 1976. u Slavonskom Brodu.

Matematičku gimnaziju završio je 1994. u rodnom gradu. Godine 2001. upisuje Studij likovne kulture na Filozofskom fakultetu u Rijeci, a sljedeće akademske godine (2002./03.) prelazi na Nastavnički odsjek Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje je diplomirao 2006. godine u klasi prof. Dubravke Babić. Radio je kao vanjski suradnik u zvanju asistenta na Odsjeku za likovnu umjetnost Umjetničke akademije u Osijeku daljnje tri godine te kao umjetnički suradnik na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Godinu dana (2009./10.) predavao je likovnu kulturu u OŠ Blaža Tadijanovića u Podvinju u Slavonskom Brodu. Od 2010. godine zaposlen je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti.

Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) u Zagrebu.

Dobitnik je Premije HAZU (2012.) na 6. hrvatskom trijenalu grafike. Djela mu se nalaze u zbirkama Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, Muzeja Brodskog Posavlja u Slavonskom Brodu te Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu.

 

Samostalne izložbe

  1. Zagreb, Studio Kabineta grafike HAZU, Interferencije

Slavonski Brod, Muzej Brodskog Posavlja, Toplo – hladno (Ivana Kutuzović, Ivica Kurtz, Igor Čabraja)

                Vinkovci, Gradski muzej Vinkovci / Galerija Slavko Kopač, Toplo – Hladno

  1. Rijeka, MMC / Galerija OK, Interferencije (Marko Vojnić Gin, Igor Čabraja)
  2. Zagreb, Galerija Vladimir Bužančić, Muhe (Ivan Tudek, Igor Čabraja)

Slavonski Brod, Galerija Balen, Grafike

Zagreb, Galerija Studentski centar, Inventura sjećanja

  1. Osijek, Galerija likovnih umjetnosti, Grafike

Slavonski Brod, Galerija Balen, Puzzle

Metković, Galerija Gradskog kulturnog središta, Grafike (Petar Barišić i Igor Čabraja)

Slavonski Brod, Galerija Ružić, Nafta

  1. Zagreb, Galerija Vladimir Bužančić, Refleksije (Mario Čaušić i Igor Čabraja)

            Rijeka, Galerija Juraj Klović, Dijalog (Melinda Kostelac i Igor Čabraja)

  1. Zagreb, Kabinet grafike HAZU, Krhotine
  2. Beograd, FLU centar
  3.  Zagreb, galerija Greta

            Osijek, galerija Kazamat, (Igor Ruf, Predrag Pavić, Igor Čabraja)

  1. Zagreb, galerija Ligatura, KBC Sestre milosrdnice

 

Skupne izložbe (izbor)

  1. Zagreb, dom HDLU, Salon mladih

            Zagreb, Gliptoteka HAZU, 4. hrvatski trijenale grafike

  1. Rijeka, Varaždin, Zagreb, Novi fragmenti 4

            Split, međunarodni trienale grafike SplitGraphic

            Oldenburg, International Print Triennial

  1. Rijeka, Zagreb, Novi fragmenti 5
  2. Osijek, galerija Kazamat, godišnja izložba članova HDLU Osijek, Grafika

            Zagreb, Kabinet grafike HAZU, Algoritamska umjetnost i konstruktivni sistemi , u sklopu 5. hrvatskog trijenala grafike

            Zagreb, Dom HDLU, 5. hrvatski trijenale grafike

  1. Gradska galerija Labin, HDLU Osijek, Grafika 1975. - 2009.
  2. International Print Triennial - Krakow 2012

            Zagreb, 6. Hrvatski trijenale grafike

            Rumunjska, Graphic Art Biennial Lazarea 

  1. Osijek, GLUO Hrvatska suvremena grafička scena / Propitivanje medija

           Opole Contemporary Art Gallery, Where is Printmaking? In Search of New Meanings /   MTG 2012

  1. Osijek, galerija Kazamat, 1+1

            Bukurešt, Transform

  1. Split, međunarodni grafički bienale, Splitgraphic 7 
  2. Zagreb, Kabinet grafike HAZU, 7. Hrvatski trijenale grafike

SB=NG, Nova Gradiška

  1. 1. međunarodni trijenale grafike Livno

Pogled u centar - Izbor grafika iz Zbirke Centra za grafiku i vizuelna istraživanja

Akademija FLU, Beograd

 

  1. SB=NG, Nova Gradiška
  2. Prostori krajolika, HDLU, Zagreb

            Zagreb, Gliptoteka HAZU, 8. hrvatski trijenale grafike

 

Nagrade

  1. Nagrada Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka na izložbi 4. hrvatski trijenale grafike
  2. 2. nagrada Erste & Steiermärkische banke na izložbi Novi fragmenti 4
  3. Premija HAZU na izložbi 6. hrvatski trijenale grafike

 

 

Slične objave